SLAAN, PRATEN, SPELEN of ZINGEN
Doelstelling
Door middel van het uitvoeren een eenvoudige muzikale training het innerlijk vermogen verkennen.
- Het leren aandacht te hebben voor wat er in mensen omgaat, wat ze beweegt en bezielt.
- Het leren inzicht krijgen in negatieve houdingen die een natuurlijk en effectief ontwikkelingsproces verhinderen.
Fouten maken als een belangrijk deel van onze hele ontwikkeling zien; zelfs inzin-
kingen maken deel uit van dit proces.
Leren zien en beschrijven zonder te oordelen, dingen leren kennen zoals zij zich
voordoen. - Leren vertrouwen op bekwaamheid van eigen lichaam en geest.
METHODE
Toewijding
- bewust zijn
- concentreren, aandacht richten op de taak
- voornemen(inzet)
- voer de taak (eenduidig) uit zonder subjectieve interpretatie
Eenvoud (speel op je eigen niveau, niet lager, niet hoger)
- Taak niet zelf herdefiniëren.
- Prestatieniveau observeren i.p.v.oordelen.
- Minder: nadenken, berekenen, oordelen, zorgen maken, bang zijn, hopen, moeite doen
- Meer: tijd hebben, beschrijven wat er gebeurt.
Samenspel
- Dialoog(luisteren en spreken) wees flexibel in volgen en leiden.
Contact maken/deelnemen
- Verschil in tempo onderkennen
- Letterlijk in de muziek
- Respecteren van elkaars persoonlijkheid
- Iedereen is verantwoordelijk voor het gezamenlijk succes
- Creativiteit verrijking (zicht op verschillende kwaliteiten van de deelnemers
- Harmonie en gelijkgerichtheid(zelfbeheersing en positie in de groep, bewustzijn)
- Niet de nuance in verschillen/gezamenlijk doel en betrokkenheid
- Omgangsmanieren van anderen begrijpen